Jarmuż – właściwości zdrowotne, na odchudzanie, zastosowanie w diecie

0
62
Jarmuż

Jarmuż jest warzywem, które w polskich sklepach spożywczych pojawiło się stosunkowo niedawno, choć na naszych ziemiach uprawiane jest już od piętnastego wieku. Warto rozważyć włączenie go do swojej diety ze względu na zawartość cennych witamin i minerałów. Spożycie tego warzywa jest szczególnie wskazane osobom na diecie wegańskiej, a to dlatego, że ciemnozielone liście jarmużu zawierają więcej wapnia niż mleko. Warzywo to wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Nie jest jednak pozbawione wad, dlatego przed zakupem warto zdobyć o nim jak najwięcej informacji.

Jarmuż właściwości: witaminy bezcenne dla zdrowia

W zielonych liściach jarmużu znajdziemy pokaźne dawki witaminy C (zawiera jej więcej niż pomarańcze). Jeżeli prawidłowo go przyrządzimy lub spożyjemy na surowo, zaspokoimy dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na tą witaminę. Dzięki witaminie C wzmacniamy nasz układ odpornościowy, chronimy również skórę przed szkodliwym wpływem promieniowania UV. Witamina C przyspiesza gojenie się ran, łagodzi przykre objawy alergii. Jest ona niezbędna dla zachowania młodo wyglądającej skóry na dłużej.

lisc jarmuąa

Jarmuż jest również cennym źródłem witaminy A (jedna szklanka posiekanych liści zapewnia nam ponad sto procent dziennego zapotrzebowania na tą witaminę), która pozytywnie wpływa na skórę, regenerując ją i odmładzając. Witamina ta jest nam potrzebna na wszystkich etapach życia – bierze udział w procesach reprodukcji, rozwoju i wzrostu. Dzięki niej nasze kości i zęby są w dobrym stanie. Warto zdawać sobie sprawę, że niedobór witaminy A prowadzi do ślepoty zmierzchowej.

Za sprawą obecności witaminy K jarmuż wpływa na procesy krzepnięcia krwi, wzmacnia kości i chroni przed osteoporozą, zmniejsza stężenie złego cholesterolu (LDL) i chroni serce. Witamina E odpowiada za młodo wyglądającą skórę, bierze również udział w procesach reprodukcji. Jest ona również silnym przeciwutleniaczem – chroni przed stresem oksydacyjnym i usuwa wolne rodniki z organizmu. Witamina E zapobiega ponadto powstawaniu zakrzepów, jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania wzroku.

Warzywo to jest obfitym źródłem kwasu foliowego niezbędnego dla prawidłowego rozwoju płodu, regulującego wzrost wszystkich komórek naszego organizmu, chroniącego nas przed anemią i nowotworami. Kwas foliowy zawarty w jarmużu jest lepiej przyswajalny od tego, który obecny jest w suplementach diety.

Jarmuż to ponadto bogate źródło witamin z grupy B, które regulują pracę między innymi układu nerwowego.

Jarmuż: obecność kluczowych minerałów

Jarmuż zasługuje na uwagę ze względu na wysoką zawartość wapnia, niezbędnego dla mocnych kości, prawidłowego krzepnięcia krwi, a także sprawnie działającego układu nerwowego. W liściach jarmużu znajdziemy więcej wapnia niż w mleku, dlatego powinny go spożywać osoby, które z różnych przyczyn nie piją mleka i nie jedzą produktów pochodzenia mlecznego. Roślina ta będzie znakomitym uzupełnieniem diety wegańskiej. Również zawarty w jarmużu magnez należy do minerałów, bez których nie można wyobrazić sobie prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zawdzięczamy mu między innymi mocne kości, dobrą pracę układu krążenia, sprawnie działający układ nerwowy.

Zawarte w jarmużu żelazo jest potrzebne do ochrony przed infekcjami. Dzięki niemu możliwy jest właściwy rozwój płodu. Żelazo jest kluczowe w zapobieganiu anemii. Potas to jeden z trzech najważniejszych dla ludzkiego organizmu minerałów. Jednym z jego zadań jest kontrola ciśnienia krwi, zapewnianie sprawnej pracy nerek, a także regulacja gospodarki wodno-elektrolitowej. W ciemnozielonych liściach znajdziemy również fosfor, sód i cynk.

Czym jeszcze wyróżnia się jarmuż?

Jarmuż jest jednym z niewielu warzyw, które posiadają w swoim skłądzie cenne kwasy tłuszczowe. Znajdziemy w nim kwas alfa-linolenowy (ALA), a także kwasy tłuszczowe omega-3. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że jarmuż jest bogaty w beta-karoten. Pomarańczowy barwnik jest w nim bowiem zamaskowany przez intensywnie zielony chlorofil. Beta-karoten chroni skórę przed negatywnym wpływem promieniowania UV, co więcej jest on w stanie przyspieszać procesy opalania, chroniąc jednocześnie przed powstawaniem plam i przebarwień. Jest on bardzo silnym przeciwutleniaczem i skutecznie chroni organizm przed niszczącym działaniem wolnych rodników.

W zielonych liściach jarmużu znajdują się duże ilości chlorofilu, który chroni organizm przed wolnymi rodnikami, a także znakomicie go dotlenia. Chlorofil niezwykle skutecznie oczyszcza krew i płyny ustrojowe, reguluje poziom cukru we krwi, a także odpowiada za prawidłową pracę tarczycy.

Obecna w jarmużu luteina to prawdziwy ratunek dla naszych oczu. Ten żółty barwnik chroni wzrok, a ponadto pozytywie wpływa na układ nerwowy. Luteina należy do antyoksydantów. Co więcej zabezpiecza ona skórę przed promieniowaniem UVA i UVB. Również zeaksantyna poprawia wzrok i zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej.

Sulforafan to obecny w jarmużu związek, który działa przeciwnowotworowo, redukuje również stany zapalne. Z kolei zawarte w tej roślinie indole mają wpływ na wydzielanie estrogenów.

Jarmuż na odchudzanie

O włączeniu jarmużu do swojej diety powinny pomyśleć osoby odchudzające się. Warzywo to zawiera niewiele kalorii – w stu gramach jest ich około pięćdziesiąt. Przy niskiej kaloryczności posiada ogromną ilość cennych dla zdrowia substancji aktywnych. Dieta redukcyjna zawierająca jarmuż nie tylko pozwala zgubić nadprogramowe kilogramy, ale również sprawia, że nasza skóra wygląda promiennie i świeżo. Jarmuż jest doskonałym składnikiem zdrowych koktajli. Są one doskonałą propozycją dla osób, które chciałyby korzystać z dobroczynnych właściwości tej rośliny, jednak nie mogą przyzwyczaić się do jej charakterystycznego smaku.

Jarmuż skuteczny w walce z nowotworami

Skład jarmużu nie pozostawia wątpliwości – jest on niezwykle skuteczny w walce z chorobami nowotworowymi. Ogromna ilość antyoksydantów wypłukuje z organizmu wolne rodniki. Jarmuż likwiduje stany zapalne. Dzięki zawartości chlorofilu odkwasza organizm, co blokuje możliwości rozwoju nowotworom.

Bardzo ważna w profilaktyce przeciwnowotworowej jest zawartość sulforanu (obecnego również w brokułach, brukselce i kapuście) znanego ze swoich właściwości antybiotycznych, bakteriobójczych i przeciwrakowych. Uważa się, ze sulforan zapobiega nowotworom piersi, okrężnicy i odbytu. Obecne w jarmużu flawonoidy z kolei obniżają ryzyko zachorowania na raka jajnika.

Oczywiście musimy zdawać sobie sprawę, że prozdrowotne działanie jarmużu nie jest natychmiastowe. Prawdopodobnie nie pozbędziemy się już istniejącego guza wprowadzając do swojej diety zielone liście jarmużu. Za jest on doskonałym składnikiem uzupełniającym dietę w profilaktyce nowotworów.

Jarmuż – przeciwwskazania

Choć dobroczynne właściwości jarmużu są trudne do przecenienia, warzywo to nie będzie odpowiednie dla każdego. Niestety posiada ono substancje, z których pewne osoby powinny zrezygnować. Należą do nich między innymi geitrogeny odpowiedzialne za obniżenie stężenia jodu w organizmie. O ile ich obecność nie będzie szkodliwa dla zdrowych ludzi, którzy dodatkowo mieszkają nad morzem, o tyle będą one niebezpieczne dla osób mających problemy z tarczycą.

Spożywanie jarmużu może być niewskazane również za względu  na wysoką zawartość szczawianów, które utrudniają wchłanianie wapnia. W dłuższej perspektywie czasu może to zagrozić naszym kościom. Co więcej kwas szczawiowy może odkładać się w drogach moczowych, a także nerkach. Efektem tego procesu jest niezwykle bolesna dolegliwość – kamica nerkowa. Z jarmużu powinny zrezygnować osoby cierpiące na dolegliwości nerek.

Warto zdawać sobie sprawę, że zawartość szkodliwych substancji można znacznie zredukować poprzez odpowiednią obróbkę jarmużu. Większość z nich ulatnia się pod wpływem wysokiej temperatury. Niestety długotrwałe gotowanie lub smażenie powoduje również utratę cennych witamin. Z tego względu zaleca się gotować jarmuż nie dłużej niż przez trzy, maksymalnie cztery minuty. Co ważne – nawet zdrowe osoby nie powinny spożywać jarmużu bez ograniczeń.

Jarmuż na stole

Sałatka z jarmużemModny jarmuż ze względu na wysoką zawartość witamin, minerałów, a także chlorofilu często spożywany jest na surowo. Będzie on doskonałym dodatkiem do zdrowych koktajli. Możemy mieszać go z jabłkami, bananem, selerem naciowym, brzoskwiniami, a także owocami sezonowymi. Warzywo to znakomicie sprawdzi się jako dodatek do sałatek, możemy również wykonać z niego pesto. Zielone liście pasują do makaronów, zapiekanek, ciekawym pomysłem jest dodanie ich do wegetariańskiej pizzy. Jest on obowiązkowym składnikiem zupy jarzynowej lub zupy z soczewicy.

Zastosowanie jarmużu w kosmetyce

Współcześnie cenne właściwości jarmużu wykorzystywane są w kosmetyce. Wykazuje on działanie łagodzące obrzęki i siniaki. Jest również pomocny w leczeniu trądziku. Wykazuje pozytywne działanie na cerę naczynkową. Jarmuż jest składnikiem kremów, maseczek, mleczek do twarzy czy toników.

Jarmuż – właściwości zdrowotne, na odchudzanie, zastosowanie w diecie
Oceń artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here