Awokado – wartości odżywcze i zdrowotne, na odchudzanie, jak wybrać?

0
237
Awokado

Współcześnie awokado można kupić w większości sklepów spożywczych, jednak owoc ten nie cieszy się popularnością na jaką zasługuje. Osoby, które rezygnują z awokado ze względu na jego smak, dużą zawartość kalorii i tłuszczów, czy choćby stosunkowo wysoką cenę, powinny zapoznać się z jego dobroczynnymi właściwościami. Ten rosnący w Ameryce Południowej i Środkowej owoc jest jednym z najbardziej odżywczych pokarmów. Do swojego codziennego menu powinien włączyć go każdy, a w szczególności kobiety i osoby odchudzające się. Regularne spożywanie awokado ma znakomity wpływ na zdrowie, urodę, a także jakość funkcjonowania naszego mózgu. Żeby zaobserwować to pozytywne oddziaływanie zaleca się spożywanie przynajmniej trzech sztuk awokado tygodniowo. Warto jest również wykorzystać owoc do zabiegów pielęgnacyjnych.

Awokado – wartości odżywcze i zdrowotne

Niepozorne awokado jest najbardziej kalorycznym spośród znanych nam owoców – w stu gramach znajduje się około 220 kalorii. Dodatkowo jest ono bardzo tłuste – tłuszcze stanowią mniej więcej jedną trzecią tropikalnego owocu. Osoby odchudzające się często po zapoznaniu się z tabelą wartości odżywczych awokado rezygnują z włączania go do swojego menu. Zupełnie niesłusznie. Po pierwsze – tłuszcze są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, po drugie – awokado zawiera korzystnie wpływające na zdrowie jednonienasycone kwasy tłuszczowe, tak zwane kwasy omega-9. Co więcej owoc ten charakteryzuje się odpowiednimi proporcjami kwasów omega-3 i omega-6.

Awokado jest również źródłem bezcennych witamin. Znajdziemy w nim pokaźne ilości witamin – E, A, C, D witamin z grupy B, PP, K, H, a także kwasu foliowego i kwasu pantotenowego. Inne cenne dla zdrowia substancje to luteina, chlorofil, błonnik, zeaksantyna, likopen, czy glutation. Owoc zawiera także minerały – wapń, potas, fosfor, magnez, żelazo, sód i cynk. Warto zaznaczyć, że obecność tłuszczów zwiększa przyswajalność witamin A, D, E oraz K.

Awokado a odchudzanie? – Niezastąpione wsparcie

awokado na odchudzanieWspółcześnie awokado jest polecane przez niemal każdego dietetyka. Choć jest ono bardzo tłuste i kaloryczne, w wyraźny sposób przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej. Co więcej badania pokazują, że regularne spożywanie awokado pomaga zredukować najbardziej oporny, odkładający się w okolicy brzucha tłuszcz. Zdrowe tłuszcze są niezbędne do utrzymania naszego ciała w dobrej kondycji, dlatego nie powinno się z nich rezygnować nawet w trakcie kuracji odchudzających. Ponadto zjedzenie nawet niewielkiej ilości tego owocu powoduje uczucie sytości, co zapobiega napadom głodu i podjadaniu pomiędzy posiłkami.

W tym miejscu należy wspomnieć, że awokado to nie tylko oleisty miąższ, ale również pestka, która stanowi dużą jego część. Pestka ta posiada wiele cennych właściwości i nikt, zwłaszcza osoby na diecie redukcyjnej, nie powinien jej wyrzucać. Znajdziemy w niej prawdziwe bogactwo przeciwutleniaczy, a także błonnika niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Żeby w pełni wykorzystać cenne właściwości pestki z awokado należy ją wysuszyć, wyjąć zawartość z twardej skorupki, a następnie zmielić ją w blenderze. Tak powstały proszek można dodawać do różnych potraw celem wzbogacenia ich w składniki odżywcze.

Awokado w diecie i kosmetyczce każdej kobiety

O odżywczym awokado powinny pamiętać wszystkie kobiety, zwłaszcza te które planują posiadanie potomstwa. Spożywanie połowy owocu dziennie reguluje pracę układu hormonalnego. Owoc jest ponadto bogatym źródłem kwasu foliowego, niezbędnego do prawidłowego rozwoju płodu. Awokado jest w stanie obniżyć poziom złego cholesterolu, wzmocnić odporność całego organizmu, a także poprawić kondycję włosów i paznokci.

maseczka z awokadoWiele kobiet ceni awokado właśnie za jego zbawienny wpływ na urodę. Tropikalny owoc może być stosowany zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Już włączenie do do codziennego menu sprawi, że skóra, włosy i paznokcie po pewnym czasie będą wyglądały lepiej. Awokado jest ponadto popularnym składnikiem kosmetyków. Można przygotowywać z niego maseczki. Olejek z niego pozyskiwany przywraca blask i jedwabistą miękkość suchym i zniszczonym włosom. Można też aplikować go bezpośrednio na skórę lub dodawać do kremów i maseczek. Już po pierwszym zastosowaniu skóra stanie się lepiej nawilżona, jędrniejsza, bardziej lśniąca. Wprowadzenie awokado na stałe do jadłospisu i pielęgnacji może w znacznym stopniu opóźnić procesy starzenia.

Awokado jest polecane przez dermatologów jako naturalny środek łagodzący objawy łuszczycy i innych problemów skórnych. Jest ono cenione za wysoką skuteczność, a także za brak efektów ubocznych, które są charakterystyczne dla wielu preparatów dostępnych na receptę.

Awokado w profilaktyce wielu chorób

Spożywanie awokado może uchronić nas przed wieloma chorobami. Dzięki zawartości potasu i zdrowych tłuszczów owoc jest w stanie zastąpić nam leki obniżające ciśnienie krwi. Ogromna ilość przeciwutleniaczy minimalizuje ryzyko zachorowań na nowotwory, a także przyczynia się do poprawy odporności organizmu. Dzięki zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych tropikalny owoc może zapobiegać odporności insulinowej, co ma ogromne znacznie w przypadku cukrzycy typu II.

Zawartość witaminy A i luteiny sprawia, że awokado jest polecane wszystkim osobom pragnącym zadbać o swój wzrok. Co ważne regularne spożywanie tego owocu opóźnia nie tylko procesy starzenia, które widoczne są gołym okiem. Ma on również dobroczynny wpływ na kondycję ludzkiego mózgu. W efekcie pozwala zachować jego sprawność przez długie lata.

Jak podawać awokado?

Jak podawać AwokadoChoć awokado bez wątpienia należy do najzdrowszych owoców, dla części osób problemem jest jego mało wyraźny, maślany smak. Ci, którzy nie chcą spożywać go samodzielnie powinni zdawać sobie sprawę, że awokado świetnie sprawdza się jako składnik wielu potraw. Dobrą praktyką jest dodawanie go do tak zwanych zielonych koktajli. Wymieszanie awokado ze szpinakiem lub sałatą, marchwią, jabłkami, brzoskwiniami, czy mango sprawi, że kompozycja będzie miała jedwabistą konsystencję, a charakterystyczny maślany smak będzie praktycznie niewyczuwalny.

Awokado może stać się składnikiem past i sałatek. Wymieszanie go z tuńczykiem, kiszonym ogórkiem, kaparami, cebula, jajkiem, a także przyprawami pozwoli stworzyć bardzo zdrową, pożywną, a jednocześnie smaczną pastę do chleba.

Jedną z bardziej popularnych potraw, do której wykonania używa się awokado jest guacamole. Do jego przygotowania potrzebne jest dojrzałe awokado, sól, sok z limonki, a także pomidory, papryka kolendra i czosnek. Awokado ucieramy na gładką masę, a następnie mieszamy z pokrojonymi w drobną kostkę składnikami.

Sałatka z AwokadoAwokado może okazać się doskonałym dodatkiem do popularnej sałatki Cezar. Do jej wykonania potrzebujemy sałaty rzymskiej, piersi z kurczaka, jednego awokado, grzanek, startego na tarce sera parmezan, a także oliwy z oliwek, majonezu, musztardy, jednego ząbka czosnku, łyżeczki soku z cytryny, a także odrobiny sosu worcestershire. Sałatę kroimy na drobne kawałki, pokrywamy nią dno naczynia, następnie układamy na niej kawałki upieczonego lub usmażonego kurczaka, obok wykładamy pokrojone w kostkę awokado. Całość posypujemy parmezanem, na to układamy podpieczone grzanki i polewamy sosem z majonezu, musztardy, soku z cytryny, i oliwy z oliwek.

Jak wybrać idealne awokado?

Jeżeli chcemy cieszyć się pełnią właściwości awokado, musimy wiedzieć jak wybrać owoc dojrzały. Przede wszystkim nie może być on zbyt twardy. Twarde awokado jest praktycznie niejadalne. Zanim stanie się przydatne do spożycia może minąć od kilku dni do jednego tygodnia. Dojrzały owoc jest miękki, a jednocześnie sprężysty. Warto delikatnie nacisnąć skórkę owocu – jeżeli będzie się ona trwale odkształcać, oznacza to, że jest on przejrzały. Po przekrojeniu awokado na pół nie powinniśmy mieć problemu z wyjęciem pestki.  

Osoby, które planują przechowywanie awokado w lodówce, powinny zdawać sobie sprawę, że owoc bardzo szybko ciemnieje. Żeby temu zapobiec nie usuwajmy z niego pestki. Do przechowywania zostawmy część owocu z pestką, nie obierajmy jej również ze skórki. Dodatkowo posmarujmy miąższ niewielką ilością soku z cytryny. Dzięki tym zabiegom owoc zachowa atrakcyjną postać do następnego dnia.

Awokado – wartości odżywcze i zdrowotne, na odchudzanie, jak wybrać?
Oceń artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here