Chrom – właściwości, źródła, objawy niedoboru, na odchudzanie?

0
300
Chrom

Chrom należy do mikroelementów, których nie powinno zabraknąć w naszym organizmie. Bierze on udział w metabolizmie glukozy i tłuszczów. Dzięki niemu możemy pokonać niepohamowany apetyt na słodycze. O uzupełnianiu poziomu chromu powinny pomyśleć również osoby cierpiące z powodu zbyt wysokiego poziomu złego cholesterolu, a także cukrzycy. Zdecydowanie najkorzystniej jest spożywać chrom dostępny w pożywieniu. Niestety popularne dziś wysoko przetworzone produkty spożywcze zawierają niewielkie jego ilości lub nie zawierają go wcale. Tak jak nie należy dopuszczać do niedoboru tego pierwiastka w organizmie, należy pamiętać, że jego nadmiar jest równie, o ile nie bardziej szkodliwy. Co jeszcze warto wiedzieć o chromie?

Jakie właściwości posiada chrom?

Odkryty w 1797 roku chrom jest pierwiastkiem chemicznym, który pełni wiele ważnych funkcji w ludzkim organizmie. Do najważniejszych jego zadań należy uczestnictwo w metabolizmie glukozy, tłuszczów, a także białka i węglowodanów. Dodatkowo obecność chromu sprawia, że obniża się zapotrzebowanie naszego organizmu na insulinę, co jest bardzo istotne dla osób chorujących na cukrzycę. Inną ważną funkcją tego pierwiastka jest zdolność do obniżania poziomu złego cholesterolu we krwi. Obok tego zwiększa on ilość dobrego cholesterolu należącego do frakcji HDL, który chroni organizm przed miażdżycą. Co więcej istnieją badania wskazujące na to, że chrom może zapobiegać osteoporozie u kobiet, które przeszły menopauzę.

Chrom w profilaktyce cukrzycy typu II

Wszyscy chorujący na cukrzycę typu II, a także osoby chcące ustrzec się tej choroby powinni pamiętać o spożywaniu produktów spożywczych zawierających chrom. Pierwiastek ten reguluje poziom cukru we krwi (dopuszczalna jest również suplementacja). Pozytywne działanie chromu zostało potwierdzone licznymi badaniami. Bardzo ważne jest jednak, żeby spożycie preparatów zawierających chrom było na bieżąco kontrolowane przez lekarza.

Chrom na diecie odchudzającej

Chrom na odchudzaniePowszechnie wiadomo, że prawidłowy poziom chromu w wielu wypadkach pozwala uniknąć napadów wilczego głodu i skutecznie hamuje apetyt na słodycze. Co więcej pierwiastek ten przyspiesza tempo przemiany materii, przez co przyczynia się do szybszej utraty nadprogramowych kilogramów. Warto jednak dobrze zastanowić się zanim podejmiemy decyzje o zakupie suplementów diety zawierających chrom. Pamiętajmy, że napady głodu i nadmierny apetyt mogą, choć jednocześnie nie muszą być wynikiem niedoboru tego pierwiastka. Jeżeli cierpimy na dużą nadwagę, samo spożywanie chromu prawdopodobnie nie wystarczy, żeby uzyskać wymarzoną sylwetkę.

Jako, że nadmiar tego składnika jest bardzo niebezpieczny, należy skonsultować dodatkową suplementację z lekarzem. A jeszcze lepiej – wzbogacić swoją dietę w produkty spożywcze zawierające chrom (jego niedobór może wynikać z diety, w której dominuje żywność wysoko przetworzona, na przykład dania typu fast-food).

Jakie produkty zawierają chrom?

pieczywoJeżeli chcemy mieć pewność, że w naszej diecie nie zabraknie chromu, koniecznie zadbajmy, żeby znalazły się w niej takie produkty jak: pełnoziarniste pieczywo, kasze, płatki, orzechy brazylijskie, drożdże, jaja. Chrom znajdziemy także w owocach morza takich jak ostrygi, krewetki, czy małże, jest on zawarty ponadto w chudym mięsie i rybach. Również niektóre warzywa i owoce mogą stanowić źródło tego pierwiastka. Zaliczamy do nich sałatę, szparagi, karczochy, kiełki pszenicy, zielony groszek i brokuły. Spośród owoców należy wybierać jabłka.

Spożywanie chromu w naturalnej postaci to dla nas gwarancja, że nie dojdzie do przedawkowania, które może się zdarzyć podczas niekontrolowanego przyjmowania suplementów diety.

Niedobór chromu

Niedobór chromu ma bardzo poważne konsekwencje dla ludzkiego organizmu, dlatego nie należy do niego dopuszczać. Dorosła osoba potrzebuje około 0,05-0,2 mg dziennie. Dawka ta będzie nieco wyższa u sportowców, ludzi ciężko pracujących fizycznie, a także osób stosujących dietę wysoko węglowodanową. Całkowite zapotrzebowanie organizmu na chrom jesteśmy w stanie pokryć dzięki dobrze zbilansowanemu menu.

Charakterystycznymi objawami niedoboru chromu są bóle głowy, niepokój, chroniczne zmęczenie, a także zwiększona drażliwość. U niektórych osób obserwuje się także obniżony nastrój, nudności, podniesienie poziomu cukru i złego cholesterolu we krwi, a także zwiększoną ochotę na alkohol.

Przedawkowania chromu

Praktycznie niemożliwym jest przedawkowanie chromu poprzez zwiększone spożycie produktów, które go zawierają. Nadmiar tego pierwiastka najczęściej występuje u osób stosujących suplementację na własną rękę. Będzie się on wiązał z utrudnieniem przyswajania cynku i żelaza, co po pewnym czasie doprowadzi do anemii. Innym niepożądanym zjawiskiem jest utrudnienie metabolizmu wapnia w kościach. Długo utrzymujący się nadmiar chromu może prowadzić do zachorowań na nowotwory.

Czy suplementacja chromem jest bezpieczna?

Suplementacja chromu jest sprawą kontrowersyjną, choć większość dostępnych na polskim rynku suplementów zawiera bezpieczne dawki tego pierwiastka. Należy zdawać sobie sprawę, że spożywanie syntetycznego chromu nigdy nie zastąpi nam dobrze zbilansowanej diety. W przypadku konieczności suplementacji, warto konsultować się z lekarzem.

Poważnym problemem z chromem jest reklamowanie go jako środka na odchudzanie. Część osób idąc tym tropem dochodzi do wniosku, że im wyższe dawki suplementu, tym wcześniej pojawią się efekty, co jest całkowicie błędnym i niebezpiecznym podejściem. Nigdy nie należy przyjmować większej dawki preparatu niż ta, którą rekomenduje producent lub zaleca lekarz.

Chrom – właściwości, źródła, objawy niedoboru, na odchudzanie?
Oceń artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here