Jak schudnąć bez efektu jo-jo – 10 skutecznych porad

0
158
Jak schudnąć bez efektu jojo

Tematy diety, ćwiczeń i pozbywania się zbędnych kilogramów są poruszane przez większość kobiecego życia. Przechodzimy przez kilka lub kilkanaście planów żywieniowych i najczęściej udaje nam się zgubić kilka kilogramów, niestety nie na długo. Co zrobić, żeby raz na zawsze schudnąć i przestać po diecie przybierać na wadze? Oto 10 sposobów, żeby nie dać się efektowi jo-jo:

1. Zrezygnuj z diet – cud.

dieta-ketogenicznaDieta białkowa, dieta kapuściana, dieta 1000 kalorii, to tylko trzy z kilkuset propozycji. Co roku pojawiają się kolejne pomysły, jak szybko pozbyć się tkanki tłuszczowej. Niestety, im szybciej pozbędziemy się kilogramów, tym szybciej do nich wrócimy. Ludzki organizm nie lubi tego typu ekstremalnych rozwiązań. Nie dostarczają cennych witamin, ani minerałów. Mimo, że kalorie są dostarczane, ciało głoduje. Po zakończeniu restrykcyjnej diety, każdy pokarm będzie wchłaniany i przetwarzany na zapasy tkanki tłuszczowej, w razie gdyby znowu zabrakło pożywienia. Stąd efekt jo-jo.

2. Pij wodę.

szklanka wody i butelkaWoda sprzyja poprawieniu metabolizmu. Powoduje, że organizm pozbywa się toksyn oraz zalegających w jelitach resztek pożywienia. Wspomaga transport składników odżywczych, a przede wszystkim hamuje uczucie głodu. Często jest tak, że mamy ochotę coś zjeść. Sami nie wiemy co to jest, więc próbujemy kilku rzeczy. Na koniec okazuje się, że pomyliliśmy uczucie głodu z uczuciem pragnienia. Aby uniknąć efejtu jojo zawsze lepiej najpierw wypić szklankę wody, niż penetrować lodówkę. Jeżeli masz kłopoty z piciem niegazowanej wody, możesz dodawać do niej owoce np. cytrynę, limonkę lub maliny oraz zioła takie jak mięta. Nie dodawaj do wody soku owocowego z kartonu.

3. Jedz warzywa.

To zdanie pojawia się w każdym artykule, ale nie bez powodu. Warzywa zawierają dużą ilość błonnika pokarmowego. Sprzyja on poprawie pracy jelit. Ponad to warzyw są źródłem witamin oraz działają przeciw zapalnie. Nawet jeżeli masz dostęp tylko do warzyw z marketu, są one lepszym rozwiązaniem, niż całkowity brak warzyw. Zjadaj do każdego posiłku około 100 gramów warzyw świeżych lub przyrządzonych na parze. Wykorzystuj warzywa do przygotowywania kotlecików lub placuszków. Bądź kreatywna, łącz różne smaki. Do sałatki dodaj prażony sezam lub ziarna słonecznika, trochę sera feta lub innego, który lubisz. Zdrowe jedzenie ma być smaczne i pięknie wyglądać, wtedy unikniesz efektu jo-jo.

4. Zmieniaj przyzwyczajenia, a nie szukaj łatwych rozwiązań.

nawyki żywienioweNie staraj się z dnia na dzień odmienić swojego życia. Uświadom sobie, że nawyki żywieniowe to coś nad czym pracowałaś latami i teraz potrzeba będzie kilku miesięcy na to, żeby wypracować inne, zdrowe zamienniki. Przygotuj sobie realny, ale ambitny plan działania. Realizacja wszystkich punktów krok po kroku pozwoli Ci uniknąć efektu jo-jo. Nie zmieniaj więcej niż dwóch przyzwyczajeń naraz. Większa ilość może spowodować, że będziesz zestresowana. Każde najmniejsze odstępstwo od planu będziesz traktowała jako porażkę i koniec końców, poddasz się.

5. Nie ograniczaj poszczególnych makroskładników.

pieczywoBardzo modne jest ograniczanie poszczególnych składników odżywczych „powodujących tycie”, kilka lat temu wszystkiemu winien był tłuszcz, dzisiaj winne są węglowodany. Ciągle można przeczytać, żeby nie jeść tego, czy tamtego. Nie jest to dobre rozwiązanie. Często przyczynia się do efektu jo-jo. Kiedy dojdziemy już do wymarzonej wagi, zaczynamy na powrót jeść to, co ograniczaliśmy przez dłuższy czas, w ilościach jakie dostarczaliśmy przed dietą. Powoduje to zwiększenie podaży kalorii i w rezultacie do przybierania na wadze. Lepiej jeść wszystko i przyzwyczajać organizm do mniejszych porcji, niż coś mu „zabierać”.

6. Bądź aktywna fizycznie.

Aktywność fizyczna - bieganieBez aktywności fizycznej cel, który sobie postawiłaś będzie trudniejszy do osiągnięcia. Ćwiczenia poprawiają przemianę materii, przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej i ujędrniają całe ciało. Kiedy zobaczysz, że efekty zaczynają się pojawiać, będziesz miała większą motywację do tego, aby dalej pracować. Dzięki regularnym treningom podniesie się Twój poziom hormonów szczęścia. Będziesz pełna energii i dobrego humoru. Przy okazji zaczniesz gubić zbędny balast.

7. Nie odpuszczaj.

Nie poddawaj sięKiedy proces odchudzania trwa już bardzo długo, organizm zaczyna się przyzwyczajać i zwalnia metabolizm. Doświadczamy wtedy bardzo często tak zwanego efektu plateau. Czyli całkowitego zatrzymania. Waga stoi w miejscu, obwody nie maleją, a motywacja spada. To czas kiedy najczęściej zaczynamy odpuszczać i wracamy do starych przyzwyczajeń. I kilogram po kilogramie odbudowujemy tkankę tłuszczową. Ważne jest, żeby ten czas cierpliwie przetrwać. Może zwiększyć podaż kalorii, by po kilku tygodniach znowu zacząć jeść nieco mniej. Może należy zmienić charakter treningów. Wszystko jest zależne indywidualnie od każdego człowieka. Na pewno nie powinno się wracać do starych nawyków.

8. Poszukaj wsparcia.

poszukaj wsparciaBardzo często zdarza się, że kiedy się odchudzamy brakuje nam wsparcia najbliższych nam osób. Okazuje się, że one nawet kpią z nas lub śmieją się. Namawiają do zjedzenia słodyczy lub innych niezdrowych posiłków. Jest to spowodowane tym, że kiedy ktoś zaczyna nad sobą pracować, takie osoby czują, że też może powinny coś zrobić, ale bardzo im się nie chce. Wtedy łatwiej się z kogoś śmiać. Jeżeli jesteś jedną z tych osób, które nie mają co liczyć na pomoc ludzi wokół siebie, poszukaj wsparcia gdzie indziej. Wiele osób buduje grupy wsparcia na portalach społecznościowych i tam sobie pomagają. Dzielą się wątpliwościami, słabościami i sukcesami. Spróbuj, być może jest to rozwiązani dla Ciebie.

9. Słuchaj swojego ciała.

Słuchaj swojego ciałaKiedy czujesz się już zmęczona ciągłym pilnowaniem tego, co znajduje się na Twoim talerzu, ciężkimi ćwiczeniami na siłowni i ogólnie brakuje Ci energii. Posłuchaj swojego ciała i odpocznij. Nic bardziej nie de-motywuje niż złe samopoczucie i przemęczenie. Zrób sobie wolny weekend, zrelaksuj się, weź gorącą kąpiel. Zamiast ciężkich ćwiczeń, praktykuj jogę. Niech Twoje ciało złapie oddech. Wykonuje ciężką pracę, będąc ciągle na deficycie kalorycznym. Wejdź w nowy tydzień wypoczęta i pełna energii, a wszystko, zwłaszcza odchudzanie pójdzie lepiej.

10. Skorzystaj z wiedzy specjalisty.

Porady dietetykaJeżeli efekt jo-jo to Twoja specjalność, być może nadszedł czas na to, żeby przestać szukać informacji na własną rękę, a udać się do specjalisty. Być może metabolizm jest mocno rozregulowany i organizm potrzebuje naprawdę mocnego bodźca do tego, żeby przestać kumulować tkankę tłuszczową raz na zawsze. Dietetyk czy doradca żywieniowy pomoże odnaleźć problem i poszuka najbardziej optymalnego rozwiązania. Dopasuje dietę do Twoich potrzeb i preferencji. A przede wszystkim będzie kontrolował efekty Twojej pracy. Kiedy okaże się, że jakiś sposób nie działa, spróbuje dopasować coś innego. Warto się nad tym zastanowić.

Jak schudnąć bez efektu jojo – podsumowanie

Efekt jo-jo to bardzo powszechne zjawisko. Jest mnóstwo powodów przez, które nie możemy schudnąć raz na zawsze. Czy to jest brak konsekwencji czy konkretnego planu działania, a może po prostu brak wiedzy jak pozbyć się tkanki tłuszczowej zdrowo, zawsze można znaleźć sposób na siebie.

Jak schudnąć bez efektu jo-jo – 10 skutecznych porad
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here